Vacature onderzoeksassistent ‘Journalistiek & Democratie: Coronaberichtgeving’

Deadline sollicitatie: 13 november 2022

Voor een interdisciplinair onderzoeksproject binnen de context van de AI Labs Digital Humanities zoeken wij een onderzoeksassistent voor 0,25 fte (10 uur per week), vanaf 1 december 2022, voor 10 maanden. Het salaris is in lijn met dat van een student-assistent.

Heb je datavaardigheden opgedaan in een bachelor kunstmatige intelligentie, informatica, sociologie, een vergelijkbare bachelor, of heb je die jezelf aangeleerd? Dan kun je ons project versterken als onderzoeksassistent (kernteam bestaat uit: Dr. Dennis Nguyen, Dr. Karin van Es, Dr. Dong Nguyen, Prof. dr. Antal van den Bosch en Sahra Mohamed). Meer specifiek zul je helpen bij het analyseren van coronaberichtgeving (bijv. met behulp van topic modeling, NER, netwerkanalyse) in kranten, ondertiteling, op sociale media en in Tweede Kamer-debatten.

We verwachten dat je zelfstandig kunt werken en aangeven wanneer je hulp nodig hebt. Je zult soms in teamverband en soms zelfstandig aan een taak werken. Duidelijke communicatie is hierbij belangrijk.

Andere belangrijke kwaliteiten voor deze functie zijn:

• Goede beheersing van de Nederlandse taal.
  • Goede communicatieve vaardigheden in het Engels.
  • Ervaring met programmeren in bijvoorbeeld Python of R.
  • Bedreven in NLP, datavoorbereiding, data-analyse en datamining.
  • Affiniteit met (het onderwerp van) journalistiek en media.

Wat wij je bieden

De kans om te werken als onderdeel van een interdisciplinair onderzoeksproject (informatie- en computerwetenschap meets mediastudies) in samenwerking met onze externe partner (het AD). Het project is ingebed in de Data School.

Data School bestaat uit een jong en dynamisch team en bevindt zich in het hart van Utrecht (Drift 13). We hebben dagelijks online contact via Mattermost en we organiseren regelmatig spelavonden en challenges. Iedereen in ons team heeft een andere achtergrond en er is ruimte om je eigen expertise en ideeën in te brengen. Door met ons samen te werken krijg je inzicht in hoe organisaties omgaan met dataficatie.

Interesse?

Mail d.nguyen1@uu.nl en k.f.vanes@uu.nl met je CV en een motivatiebrief tot 13 november 2022.

Do you have any questions or feedback? Please let us know! Contact EN