Publicatie: “Between two Hypes”: Big Data and Landgrab

Met een interdisplinaire inspanning hebben Alex Gekker en Mirko Tobia Schäfer van de Data School en professor Annelies Zoomers van International Development Studies onderzocht hoe digitale methodes onderzoek informeert in de geowetenschappen. Kijkend naar het fenoneem van het landroof debat hebben de onderzoekers gekeken hoe data van social media platforms en website het perspectief van onderzoekers kan verrijken. De data helpt om de dynamiek van debatten en haar toehoorders te begrijpen, en data helpt om de participanten te visualiseren in een issue netwerk. In de kritische reflectie op de gebruikte methodes wijzen de auteurs op de valkuilen van data visualisatie en roepen op tot een verhoogde kennis van methodes in data analyse. Het artikel is gepubliceerd in Geoforum, Vol. 69. Wanneer u geïnteresseerd bent in het artikel maar geen toegang via uw universiteit heeft kunt u ons contacteren voor een kopie.

Between two hypes: Will “big data” help unravel blind spots in understanding the “global land rush?”. In: Geoforum Vol. 69, February 2016, Pages 147–159 , http://dx.doi.org/10.1016/j.geoforum.2015.11.017