Data School

Meedoen

Data School biedt practica aan over datagedreven praktijken en methoden van onderzoek voor studenten uit alle wetenschapsvelden. Het lesprogramma bestaat uit twee opeenvolgende cursussen, Practicum I en Practicum II, die respectievelijk plaatsvinden in blok 1 en 3 (september en februari) en blok 2 en 4 (november en april) van het academisch jaar. Als student van de UU of een andere universiteit in Nederland kun je deze vakken kosteloos volgen. Als niet-student kun je ze tegen een vergoeding volgen. Inschrijven is mogelijk in Osiris met cursuscodes ME3V16001 en ME3V16002. Beide vakken leveren 7,5 ECTS op, 15 ECTS dus in totaal. Voor meer info, e-mail dataschool@uu.nl.

Practicum I biedt een uitgebreide inleiding in dataverzameling, data-analyse en visualisatie. In een cursus (niveau 3) van tien weken ervaren studenten het proces om van (big) data naar kennis te gaan. Daarnaast plaatst de cursus de nieuwe methoden in een cultureel-analytisch perspectief van een geschiedenis over kennistechnologieën en hun epistemologische impact. In kleine teams leren de studenten de externe partners (bedrijven, overheden en NGO’s) en hun onderzoeksinteresses kennen op basis waarvan ze een onderzoeksvoorstel schrijven.

In Practicum II werken studenten samen met de externe partners aan de uitvoering van de onderzoeksprojecten. Onder begeleiding van ervaren wetenschappers van Data School passen studenten actief hun kennis toe in het verzamelen van data, het analyseren en visualiseren van data en het formuleren van een uitgebreide analyse van hun bevindingen in een professioneel rapport voor de externe partners. Op de laatste dag van de cursus presenteren de studenten hun werk in een symposium voor partners en andere belangstellenden.

De Data School laat zich samenvatten als een unieke praktijkervaring waar studenten kunnen reflecteren op de transformatie van de samenleving door datagedreven praktijken. Samenwerken met externe partners biedt niet alleen relevante inzichten in de bestaande praktijk van onderzoek naar data, het is ook een kans voor studenten om zich in de kijker te spelen voor een baan of stage.

Kortom, Data School is een onderwijs- en onderzoekplatform aan de Universiteit Utrecht dat een frisse blik biedt op data. De onderzoeksprojecten gaan over beleidsvorming rond (big) data-praktijken, datavisualisatie, nieuwe media en datagedreven sturing. In het verleden heeft Data School projecten uitgevoerd in samenwerking met de onder ander de Nationale Politie, het Ministerie van Infrastructuur en Milieu, Oxfam Novib en de Gemeente Utrecht. Voor de onderzoeksprojecten van Data School was aandacht bij BNR, NRC Handelsblad, Radio 1, Trouw, De Volkskrant en verschenen artikelen in peer reviewed journals en boeken.
Data School verwelkomt graag studenten van alle universiteiten en hogescholen en zowel bachelors, masters als promovendi van alle disciplines. Voorkennis van data-analyse is geen vereiste: iedereen die deelneemt aan de cursus ontwikkelt de kennis en vaardigheden die nodig zijn om de cursus tot een goed einde te brengen.

Data School wordt ook aangeboden als incompany-opleiding op maat bij bedrijven en overheden. Voor meer info: dataschool@uu.nl.

Heeft u vragen of opmerkingen? Laat het ons weten! Contact NL
Sending