Onderzoek
Data School doet wetenschappelijk en toegepast onderzoek naar actuele vraagstukken uit de maatschappij. Hierbij richten we ons op trends en ontwikkelingen in het online publieke debat en op het verantwoord gebruik van data en (AI) algoritmen in de publieke sector.
Partners en samenwerkingen
Onze maatschappelijke partners spelen een centrale rol in ons onderzoek. Door in gesprek te gaan – en te blijven – met onze partners uit de media-industrie, journalistiek, en overheidsinstanties, kunnen we tijdig identificeren welke vragen en ontwikkelingen er spelen op de werkvloer. Daarnaast hebben onze maatschappelijke partners een belangrijke rol bij het ontwikkelen, testen, en implementeren van praktische hulpmiddelen en instrumenten die voortvloeien uit ons onderzoek, zoals DEDA, DEDA voor Media, IAMA en het Functioneringsgesprek voor AI.
Onderzoeksmethodes
De onderzoekers bij Data School hebben verschillende disciplinaire achtergronden en maken gebruik van een grote verscheidenheid aan onderzoeksmethodes, variërend van kwantitatieve methodes zoals netwerkanalyses en taalclassificatie tot kwalitatieve methodes als ethnografische verslaglegging en interviews. In de keuze voor één of meerdere methoden laten we ons leiden door de voorliggende vraag. Geregeld bekijken we een vraag ook vanuit verschillende disciplinaire perspectieven. Op die manier is ons onderzoek vaak multi- of interdisciplinair. Wanneer er in-house kennis ontbreekt, dan betrekken we andere experts vanuit de universiteit bij het onderzoek. Zo verbindt Data School de universiteit en de maatschappij.
Impact
We vinden het belangrijk dat onderzoeksinzichten die opgedaan worden in het werkveld publiek worden gemaakt via rapportages en wetenschappelijke publicaties. Op die manier bereiken we een zo groot mogelijk publiek en heeft ons onderzoek directe impact op praktijken in binnen- en buitenland.