Samenwerken

Van onderwijs tot onderzoek: de Data School werkt nauw samen met partners uit het bedrijfsleven, overheden en alumni. Ook partner worden? Laat het ons weten!

Contractonderzoek

Bij Data School werken getalenteerde, jonge onderzoekers die zich kunnen verdiepen in kleine en grote vraagstukken waar uw organisatie mee te maken heeft. Vraagstukken die passen binnen de twee onderzoekslijnen van Data School, komen hiervoor in aanmerking:

1. Verantwoorde datapraktijken.
  2. Publieke debatten en de (sociale) media.

Voorbeeldprojecten onder de noemer ‚verantwoorde datapraktijken‘: De Ethische Data Assistent (DEDA), Data Ethics Awareness Test (DEAT), Impact Assessment Mensenrechten & Algoritmen (IAMA) en Discriminatie op vacatureplatforms.

Voorbeeldprojecten onder de noemer ‚publieke debatten en de (sociale) media‘: alternative metrics, Verspreiding van complottheorieën, Antisemitisme online, Online bedreigingen en Protestculturen online en op straat.

Embedded research assistants

Data School is een platform voor toegepast onderzoek rondom datapraktijken. In samenwerking met externe partijen, werken onze studenten aan een opdracht; ze voorzien onze externe partners met een exploratieve analyse van een dataset, onderzoeken de impact van dataficatie voor de organisatie of markt van onze partner en reflecteren op beleidsopties. De studenten ontwikkelen hun onderzoek en oplossing gedurende hun masterstage in de master Media, Data & Society. Ze worden geplaatst bij de externe partner en krijgen extra begeleiding vanuit Data School.