Data School gebruikt inzichten uit wetenschappelijk onderzoek om tools voor de praktijk te ontwikkelen. Deze tools zijn in samenwerking met externe partners ontwikkeld en/of getest. We streven ernaar om alle tools openlijk toegankelijk te maken.
Fundamental Rights and Algorithms Impact Assessment
4 May, 2022
Technology and algorithms offer many opportunities for companies and governments to run their affairs more efficiently and effectively. However, there are also pitfalls, especially when decisions based on algorithms have an impact on people. Human rights may then be at stake. Which fundamental rights are infringed? How big is the chance that this will happen?…
De DataWijzer
24 August, 2021
De DataWijzer is een instrument dat we speciaal voor raadsleden hebben ontwikkeld. Het helpt raadsleden om tot een goed afgewogen en onderbouwd besluit te komen bij raadsvoorstellen waarin digitale technologie is ingezet. De DataWijzer is een PDF-document dat gemakkelijk op een tablet kan worden gebruikt. Het sluit aan bij de raadscyclus en is onderverdeeld in…
Beraadslagingsinstrument voor algoritmische systemen (BIAS)
12 February, 2019
We ontwikkelen momenteel BIAS: het beraadslagingsinstrument voor algoritmische systemen. Deze toolkit helpt om de ethische afwegingen en het verantwoordingsproces rondom algoritmen te stroomlijnen en te formaliseren. BIAS wordt in samenwerking met verschillende gemeenten ontwikkeld. We zoeken altijd nieuwe partners om te spreken, om mee samen te werken, te sparren, en te testen. Help je mee?