Presentatie: Revisiting Standards of Research Integrity

Gerwin van Schie, Irene Westra en Mirko Tobias Schäfer hebben hun onderzoek over de etische uitdagingen in data gedreven onderzoek gepresenteerd op de workshop “Standards, Disruptions and Values in Digital Culture and Communication”

Nieuwe data gedreven methodes laten stof doen opwaaien in afdelingen die nauwelijks zijn geconfronteerd met het afvragen van haar eigen professionele gedragsnormen. Met een ongekende toegang tot enorme databanken, innoverende tools om data te verzamelen en mogelijkheden om data punten met elkaar te verbinden veranderd de situatie snel. Niet alleen vereisen digitale geesteswetenschappelijke projecten vaardige interdisciplinaire samenwerking, ze vereisen ook samenwerking tussen programmeurs, enterpreneurs, bedrijven en organisaties die technologische ondersteuning bieden, data verzameling, data hosting en andere diensten. Belangrijker nog, ethische vraagstukken ontstaan door data onderzoek. De manipulatie van gebruikers timelines in de zogenoemde Facebook studie uitgevoerd door de Cornell Universiteit is maar een van de vele voorbeelden die de Institutional Review Boards alarmeerde. Echter, de kwaliteit van de beschikbare (big) data sets en de opkomende methodes veroorloven niet altijd methodes die in overeenstemming zijn met de traditionele standaarden in integer onderzoek.

Van Schie, Westra en Schäfer beargumenteren dat de bestaande ethische richtlijnen afkomstig zijn van een discourse en tijd die erg weinig te doen hebben met Big Data onderzoek zoals dat nu wordt uitgevoerd. Ze argumenteren dat het concept van informed consent, een basis principe in alle richtlijnen, praktisch niet haalbaar is bij Big Data onderzoek op sociale netwerken. Om in staat te zijn om verantwoordelijk onderzoek uit te voeren hebben de auteurs een concept gepresenteerd van de Data School’s methode voor safe data verkenning.