Research
Utrecht University AI Lab Digital Humanities funding awarded to Data School for a co-financed PhD position with De Groene Amsterdammer
Principal investigator: Karin van Es (Data School) Co-applications: Mirko Tobias Schäfer and Joris Veerbeek (both Data School), Kees van Deemter (Information and Computing Sciences), Ayoub Bagheri (Methodology and Statistics), Beatrice de Graaf and Pim Huijnen (both History); PhD ‘Employing text classification models for journalistic inquiry on public debates‘ – Joris Veerbeek, MA Together with Dutch…
Lees meerNew horizons
Starting March 1st, 2022, Data School (Data School) will become part of the Centre for Digital Humanities (CDH) at Utrecht University under the joint deanship of the Faculty of Science and the Faculty of Humanities. Investigating the implications of AI and datafication for our digital society requires concerted interdisciplinary and transdisciplinary efforts. Over the past…
Lees meerPublieke debatten online
Het publieke debat vindt in toenemende mate online plaats: op platformen die bekend zijn bij het grote publiek zoals Facebook en Twitter, maar ook op niche-platformen waar een kleiner deel van de bevolking gebruik maakt, zoals Telegram en Reddit. De gebruikers van deze platformen vormen geen grote, grijze massa, maar bestaan uit deelpublieken die elk…
Lees meerVerantwoorde AI
De tweede onderzoekslijn waar Data School zich in specialiseert is data ethiek, oftewel, verantwoorde datapraktijken, algoritmes en AI. Met de invoering van de AVG in 2018 is meer bewustzijn gekomen voor de vraag ‘wat willen we eigenlijk met technologie?’ naast de vragen over technische mogelijkheden (‘wat kunnen we?’) en juridische grenzen (‘wat mogen we?’). Om…
Lees meerThe Datafied Society – Mirko Tobias Schäfer and Karin van Es
From the back-cover The large corpus of empirical data and available tools for data collection and analysis are changing the ways knowledge is produced. For the humanities, this transformation requires not only that we must critically inquire into how technology affects our understanding of knowledge and how it alters our epistemic processes, but that we…
Lees meerOnderzoek
Data School is een onderwijs- en onderzoeksplatform dat kijkt naar de impact van digitalisering op de maatschappij. Binnen deze brede onderzoeksinteresse hebben we de volgende twee onderzoekslijnen ontwikkeld: Publieke debatten online Verantwoorde AI Toepasbare kennis over datapraktijken voor overheden in de publieke sector wordt hiernaast ontwikkeld in een unieke samenwerking tussen de Universiteit Utrecht en…
Lees meerThe Book
From the back-cover The large corpus of empirical data and available tools for data collection and analysis are changing the ways knowledge is produced. For the humanities, this transformation requires not only that we must critically inquire into how technology affects our understanding of knowledge and how it alters our epistemic processes, but that we…
Lees meerDatafied Society
Datafied Society is a research platform in Utrecht for investigating the impact of datafication on society. Datafication describes the structural translation of everyday activities and interactions into tabulated information that becomes available for analysis processes (Mayer-Schönberger and Cukier 2013). Increasingly, these data analyses inform decision making in public governance and management; they are used to…
Lees meerPublications
Books / edited volumes Van Es, Karin and Eef Masson, eds. 2018. Big Data Histories. TMG: Journal for Media History 21(2) [open access link] Schäfer, Mirko and Karin van Es (eds). 2017. The Datafied Society. Studying Culture through Data. Amsterdam: Amsterdam University Press. [PDF] Schäfer, Mirko Tobias (ed.) 2016. Challenging Citizenship: Social Media and Big…
Lees meer