Data School

Nieuws

Vacature stageplek Data School

Deadline15 december 2024
StageperiodeBlok 3 en/of blok 4 (3 februari 2025 t/m 27 juni 2025)
Omvang Eén blok fulltime of twee blokken parttime (20 uur p/w)
Stagevergoeding€400,- / maand bij fulltime
€200,- / maand bij parttime
LocatieData School, Drift 13, Utrecht. Thuiswerken is mogelijk.
Interesse?Stuur een korte motivatie en CV naar Julia Straatman, via j.straatman@uu.nl

Data School heeft in 2025 weer nieuwe stageplaatsen beschikbaar. Data School bestaat uit een jong, dynamisch en interdisciplinair team en bevindt zich in het hart van Utrecht (Drift 13). Iedereen in ons team heeft een andere achtergrond en er is ruimte om je eigen expertise en ideeën in te brengen. Door met ons samen te werken krijg je inzicht in hoe organisaties omgaan met digitalisering en dataficatie.

Als stagiair bij Data School loop je mee met bestaande projecten en heb je de kans om een eigen onderzoeksproject in te brengen en uit te werken (eventueel gecombineerd met het schrijven van een thesis). Als stagiair werk je aan één van onze twee onderzoekslijnen (of een combinatie van beide, zie hieronder). De studieachtergronden die we zoeken zijn o.a. rechtsgeleerdheid, kunstmatige intelligentie, onderwijskunde, informatica, sociologie, filosofie, liberal arts and sciences of een vergelijkbare richting. We verwachten dat je zelfstandig kunt werken en aangeven wanneer je hulp nodig hebt. Je zult soms in teamverband en soms zelfstandig aan een taak werken. Duidelijke communicatie is hierbij belangrijk. Goede beheersing van de Nederlandse taal is noodzakelijk voor het uitvoeren van de stage.

Wij hebben twee onderzoekslijnen:

1. Verantwoorde datapraktijken en AI

Een voorbeeld van een product dat in het verleden is ontwikkeld binnen deze onderzoekslijn is het IAMA: Impact Assessment Mensenrechten en Algoritmes.

De eerste onderzoekslijn waar Data School zich in specialiseert is data ethiek, oftewel, verantwoorde datapraktijken, algoritmes en AI. Met de invoering van de AVG in 2018 is meer bewustzijn gekomen voor de vraag ‘wat willen we eigenlijk met technologie?’ naast de vragen over technische mogelijkheden (‘wat kunnen we?’) en juridische grenzen (‘wat mogen we?’). Om organisaties ondersteuning te bieden bij hun ethische beraadslaging heeft Data School in 2016 De Ethische Data Assistent (DEDA) ontwikkeld, dat vandaag de dag nog steeds door een groot aantal (overheids)organisaties gebruikt wordt. Daarnaast is in de zomer van 2021 het Impact Assessment Mensenrechten en Algoritmes (IAMA) gepubliceerd, dat sturing geeft aan ethische afweging omtrent algoritmes die mogelijk een grote impact hebben op mensenrechten. Met de komst van de AI Act wordt een mensenrechten assessment (zoals het IAMA) zelfs verplicht bij bepaalde hoog-risico AI.

De inzichten die Data School opdoet in het veld, worden vertaald naar academische output over de impact die digitalisering heeft op openbaar bestuur, democratie en publieke ruimte.

Meer informatie

2. Publieke debatten online

Een voorbeeld van onderzoek in het verleden op deze onderzoekslijn is Spelen met vuur, over hoe de wisselwerking tussen de Tweede Kamer en sociale media woede in het publieke debat aanwakkert.

Het publieke debat vindt in toenemende mate online plaats: op platformen die bekend zijn bij het grote publiek zoals Facebook en X, maar ook op niche-platformen waar een kleiner deel van de bevolking gebruik maakt, zoals Telegram en Reddit. De gebruikers van deze platformen vormen geen grote, grijze massa, maar bestaan uit deelpublieken die elk hun eigen taal, interesses en gebruiken hebben. Om grip te krijgen op hoe mensen online over bepaalde onderwerpen praten, is het relevant om deze deelpublieken in kaart te brengen. Hoe wordt er binnen elk deelpubliek gesproken over bepaalde onderwerpen, zoals datacenters, duurzaamheid enz.? Door middel van verschillende digitale methoden en grote datasets kunnen de onderzoekers van Data School dit inzichtelijk maken.

Meer informatie

Thema’s

Mogelijke stagethema’s zijn:

  1. Onderwijs voor professionals
    Omdat AI en de ethische aspecten ervan zo’n nieuw onderwerp is, moeten professionals bijgeschoold worden op dit thema. Hoe kunnen complexe concepten zoals bias en algoritmes op een laagdrempelige manier overgebracht worden op een publiek dat hier nog niet eerder mee in aanraking is gekomen? Data School verzorgt meerdere opleidingsprogramma’s, lezingen en workshops voor professionals. Als stagiair kun je hier je steentje aan bijdragen door ontwikkeling van nieuwe onderdelen en het uitvoeren van (delen van) presentaties en workshops.
  2. Impact assessments voor overheidsalgoritmes
    Hoe Nederlandse overheden gebruik maken van impact assessments, specifiek het IAMA, om verantwoorde AI te implementeren. Daarnaast is de vraag of er een rode draad te ontdekken valt bij algoritmes in het veiligheidsdomein. Hebben deze impact op bepaalde grondrechten? Zijn er overkoepelende maatregelen te bedenken om deze schadelijke invloed te ondervangen? (In samenwerking met Ministerie Justitie en Veiligheid).
  3. Data-analyse door middel van digitale methoden
    Bijv. netwerk- en tekstanalyses om een bepaald online debat in kaart te brengen.

  4. (er is ruimte voor inbreng van een eigen thema)
Do you have any questions or feedback? Please let us know! Contact EN
Feedback

Feedback form

Feedback