Data School Impact Project Vouchers – Oproep voor Voorstellen

Ondersteuning voor Impactgerichte Onderzoeksprojecten in de Geesteswetenschappen met Maatschappelijke Partners

De Universiteit Utrecht zet zich in voor het vergroten van de impact van haar onderzoek door middel van transdisciplinaire projecten met maatschappelijke partners. Data School staat vooraan in deze initiatief door deze agenda te bevorderen via twee belangrijke pijlers voor inter- en transdisciplinair onderzoek:

1. Publieke Debatten & Mediabeleid: Hoe beïnvloeden media publieke discussies over maatschappelijke kwesties (bijv. klimaatcrisis, migratie, desinformatie, AI)? Hoe kunnen we mediabedrijven helpen efficiënte strategieën te ontwikkelen voor het aanpakken van diepgaande sociale en politieke uitdagingen (bijv. representatie, inclusie, diversiteit)? Welke rol kunnen opkomende technologieën hier spelen?
  2. Verantwoord Datagebruik & AI: Hoe kunnen we ethisch en verantwoord datagebruik bevorderen bij de ontwikkeling en inzet van AI-technologieën? Hoe kunnen maatschappelijk verantwoorde organisaties zorgen voor gegevensbescherming, eerlijkheid, transparantie en verantwoordelijkheid in data- en AI-systemen? Hoe kunnen organisaties vooroordelen in AI aanpakken en kaders ontwikkelen voor verantwoord databeheer?

We zoeken organisaties die in hun dagelijkse werkzaamheden met soortgelijke uitdagingen worden geconfronteerd en geïnteresseerd zijn in samenwerking met onderzoekers om oplossingen te vinden door bruggen te bouwen tussen de academische wereld en de praktijk.

Daartoe biedt de Faculteit Geesteswetenschappen vouchers aan om onderzoekers aan de Universiteit Utrecht aan te moedigen samen te werken over disciplines heen en met maatschappelijke partners in het werkveld. Elke voucher heeft een waarde van €8.000. Van externe partnerorganisaties wordt verwacht dat zij deze financiering met hun eigen bijdragen evenaren, waardoor de verbinding tussen onderzoek en de behoeften van praktijkbeoefenaars wordt versterkt.

We nodigen u uit om uw inter- en transdisciplinaire projectideeën in te dienen die aansluiten bij een van deze pijlers. Hier vindt u het sjabloon voor voorstellen.

Indieningsdata

• Eerste deadline: 11 oktober 2024
  • Tweede deadline: 11 maart 2025

Informatie- en Matchmaking Evenement

Op 11 september 2024, van 12:00 tot 15:00 (inclusief gratis lunch!), organiseren we een impactevenement om deze oproep en de twee onderzoekspijlers toe te lichten, vragen te beantwoorden en organisaties (en onderzoekers) de mogelijkheid te bieden hun projectideeën te pitchen om UU-samenwerkers te vinden.

Matching Event Proposal form

Contact

* We verwachten dat onderzoekers hun beschikbaarheid hebben afgestemd met hun afdelingen.