Data School

Data School Impact Project Vouchers – Oproep voor Voorstellen

Ondersteuning voor Impactgerichte Onderzoeksprojecten in de Geesteswetenschappen met Maatschappelijke Partners

De Universiteit Utrecht streeft ernaar de impact van haar onderzoeksactiviteiten te vergroten door middel van transdisciplinaire projecten met maatschappelijke partners. Data School staat vooraan bij het in praktijk brengen van deze agenda door middel van haar twee onderling verbonden hoofdpijlers voor inter- en transdisciplinair onderzoek:

• Publieke Debatten & Mediabeleid: Hoe beïnvloeden media publieke discussies over maatschappelijke kwesties (bijv. klimaatcrisis, migratie, desinformatie, AI)? Hoe kunnen we mediabedrijven helpen efficiënte strategieën te ontwikkelen voor het aanpakken van diepgaande sociale en politieke uitdagingen (bijv. representatie, inclusie, diversiteit)? Welke rol kunnen opkomende technologieën hier spelen?
  • Verantwoord Datagebruik & AI: Hoe kunnen we ethisch en verantwoord datagebruik bevorderen bij de ontwikkeling en inzet van AI-technologieën? Hoe kunnen maatschappelijk verantwoorde organisaties zorgen voor gegevensbescherming, eerlijkheid, transparantie en verantwoordelijkheid in data- en AI-systemen? Hoe kunnen organisaties vooroordelen in AI aanpakken en kaders ontwikkelen voor verantwoord databeheer?

Binnen de Faculteit Geesteswetenschappen zijn er vouchers beschikbaar om onderzoekers aan de Universiteit Utrecht aan te moedigen samen te werken over disciplines heen en met relevante maatschappelijke partners in het beroepsveld. Elke voucher heeft een vaste individuele waarde van €8.000.*

Externe organisaties dienen met hun eigen financiering bij te dragen om het door de universiteit verstrekte bedrag te evenaren. Het belangrijkste doel is om de banden tussen ons onderzoek en de behoeften van de praktijk te versterken.

Wij nodigen u uit om uw inter- en transdisciplinaire projectideeën in te dienen die binnen een van deze pijlers passen. Hier vindt u het sjabloon voor voorstellen.

Indieningsdata

• Eerste indieningsdeadline: 11 oktober 2024
  • Tweede indieningsdeadline: 11 maart 2025

Informatie- en Matchmaking Evenement

Op 11 september 2024, van 12:00 tot 15:00 (inclusief gratis lunch!), organiseren we in de Kanunnikenzaal van het Academiegebouw een impactevenement om deze oproep en de twee onderzoekspijlers toe te lichten, vragen te beantwoorden en onderzoekers (en organisaties) de mogelijkheid te bieden hun projectideeën te pitch om UU-samenwerkers te vinden.

Matching Event Proposal form

Contact

* We verwachten dat onderzoekers hun beschikbaarheid hebben afgestemd met hun afdelingen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Laat het ons weten! Contact NL
Sending